Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، تالار رودکی تهران روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه و در ششمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر موسیقی «چکاوک» به رهبری ارکستر رضا شایسته و خوانندگی مجید حسین خانی و محمد افروز بود.

ارکستر موسیقی چکاوک از جمله گروه‌های فعال موسیقی ایرانی است که از سال ۱۳۷۷ به رهبری رضا شایسته، با هدف زنده نگه داشتن آثار فاخر موسیقی ملی تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا شایسته نیز از شاگردان هنرمندانی چون اسدالله ملک، وارطان ساهاکیان و نصیر حیدریان است که تاکنون با ارکستر موسیقی «چکاوک» در شبکه‌های مختلف صدا و سیما، تالار وحدت و برج میلاد اجراهای متعددی را داشته و تاکنون چهار آلبوم تصویری و یک آلبوم صوتی نیز منتشر کرده است.

«شب پرستاره»، «طاقتم ده»، «غزل»، «سوزله»، «پشیمانم»، «گلزار»، «سیمین بری»، «شانه»، «زندگی»، «جلوه بوستان» و «هرگز هرگز» از جمله قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

رضا شایسته رهبر ارکستر، مجید حسین خامی و محمد افروز خوانندگان، دانیال جورابچی – آرمین قضاتی – مرضیه مزینانی – موژان میرزایی – رمیصا نفیسی – مهدی کاسبی پور – مصطفی حیات غیبی – روزبه بهاری – حسین پارسا فر- مجید خردجو – فرشاد کاشانی و مرصاد صفوی نوازندگان ویولن، داریوش حجازی – حمید یاسری – کوشا صرافی – امیر حسین طایی نوازندگان ویولا، ارسلان علیزاده – کوروش کشاورز – سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، علیرضا صانعی نوازنده کنترباس، غزاله میرزاده هراتی نوازنده فلوت، علی اصغر شمس آبادی نوازنده کلارینت، آزاده امیری نوازنده تار، مژگان حسینی نوازنده قانون، محمد حسین غریبی نوازنده پیانو، علی خبازی نوازنده سازهای کوبه ای گروه اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

رضا شایسته در حاشیه اجرای این کنسرت در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این کنسرت و برخی از نکاتی که از باب برگزاری این گونه اجراها مطرح می‌شود، توضیح داد: متاسفانه یکی از شرایطی که همواره برای من به عنوان یک دغدغه محسوب می‌شود اینکه همواره برای شناخت یک اثر موسیقایی، آهنگ را به نام خواننده می‌شناسند، در صورتی که خواننده هم مانند یک نوازنده از عوامل اجرایی یک اهنگ است. به عبارتی صاحب آهنگ، آهنگساز است.

وی افزود: این موضوعی است که متاسفانه باعث می‌شود، که ما بعضاً در اخذ مجوزها به مشکلات زیادی برخورد کنیم. کما اینکه به دلیل همین برداشت ناصحیح بسیاری از اهنگسازان ما برای اخذ مجوز کارهای خودشان هم به مشکل بر می‌خوردند و بعضاً به این عزیزان گفته می‌شود، چون فلان خواننده لس آنجلسی این موسیقی شما را خوانده، نمی‌توانید مجوز دریافت کنید. و این موضوعی است که به نظر می‌آید باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم. چنین برداشتی به اعتقاد من ظلم به موسیقی اصیل ماست که در این شرایط حضور بسیار خارج از تصور موسیقی‌های مخرب می‌تواند دربرگیرنده شرایط نامطلوبی در حوزه موسیقی باشد.

وی افزود: نکته دیگری که می‌توانم در باب جشنواره موسیقی فجر سال جاری به آن اشاره کنم، بحث اخذ مجوزها بود که احساس کردم در این دوره سخت‌گیری بیشتری اعمال شده بود. من از مسئولان وزارت ارشاد و عوامل تصمیم گیر جشنواره موسیقی فجر این است که شرایط اخذ مجوز را به ویژه برای موسیقی اصیل ایرانی سخت نکنند تا ما بتوانیم در چارچوب قوانین و احترام به آن به فعالیت در موسیقی مشغول باشیم و در جشنواره مهمی مانند جشنواره موسیقی فجر فعالیت کنیم.

کد خبر 5425551 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی فجر رضا شایسته ارکستر چکاوک موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی تالار رودکی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر چهلمین جشنواره تئاتر فجر جشنواره موسیقی فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر کنسرت موسیقی تئاتر ایران ویروس کرونا تالار وحدت فیلم سینمایی موسیقی ایرانی هنرمندان تئاتر موسیقی کلاسیک حسین مسافر آستانه رادیو صبا جشنواره موسیقی فجر رضا شایسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۷۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، رقص‌هایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقص‌ها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه‌صنم و... که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.

او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، بر اساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کنسرت ۳۰ هزار نفری، امروز در فولاد آره‌نا!
  • ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • (ویدئو) رکوردشکنی مدونا، یک و نیم میلیون نفر در کنسرت برزیل شرکت کردند
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • ببینید | حرکت هماهنگ دختران شیرازی در کنسرت آقای خواننده
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی